3 August 2011

Kalau runsing, lihat langit, ingat Allah...

Assalamualaikum...

"Ketahuilah dengan mengingati Allah (zikrullah) hati akan menjadi tenang." (Ar-Ra'd : 28)

     Orang tua-tua pernah kata, kalau runsing, lihatlah langit. Pasti hati akan tenang. Betul atau tidak? Hanya dengan mendongak ke langit hati akan tenang? Bukan macam tu.. Maksud mendongak ke langit tu, kita menghayati ciptaan Allah. Dengan menghayati ciptaan Allah, hati yang serabut pasti akan tenang.

     Apabila kita mendongak ke langit, atau membuang pandang ke padang rumput yang luas dan hati menjadi tenang, bukan langit atau padang yang menenangkan, tetapi Allah yang memberi ketenangan kepada kita. Oleh itu, bersyukurlah adanya ciptaan Allah yang serba indah. Terdapat 2 jenis ciptaan Allah di muka bumi. Pertama, ciptaan secara langsung dan kedua, ciptaan secara tidak langsung.

Ciptaan secara langsung ialah bumi, langit, tumbuh-tumbuhan, hutan, sungai, laut, dan gunung-ganang. Manakala, ciptaan secara tidak langsung ialah yang di cipta melalui manusia seperti perabot, kenderaan, pakaian, bangunan, dan lain-lain. Manakah yang lebih menenangkan? Adakah dengan melihat lori, anda akan berasa nyaman? Atau melihat bangunan yang gah anda akan merasa tenang?

      Sudah menjadi fitrah dan lumrah manusia yang suka kepada ketenangan. Sudah tentu sungai, lautan dan alam semulajadi yang dijadikan pilihan untuk mendapatkan ketenangan. Was-was? Tepuk dada, tanya iman. :) Jika kita suka akan ciptaan Allah, apa salahnya kalau kita dekatkan lagi diri kita kepada Allah dengan mengamalkan zikrullah? Pasti hari-hari kita akan lebih lancar dan bermakna.

Nota kaki : Pandanglah langit yang luas tidak bertepi, ingatlah Allah yang bersifat Al-Wasi' (Yang Maha Meluaskan).InsyaAllah hati akan menjadi lebih tenang dan lapang. Ilmu dan rezeki akan bertambah luas... Amin...!

No comments: