1 August 2011

Buah tembikai tawar

Assalamualaikum...

     Pada suatu hari, seorang suami telah pulang ke rumah dengan membawa sebiji tembikai yang dibelinya di pasar. Setibanya di rumah, si isteri membelah buah tembikai tersebut lantas merasa isi tembikai tersebut. Malangnya isi tembikai tersebut tawar dan tidak seperti yang di harapkan. Lantas si isteri merungut sepanjang hari tentang isi buah tembikai yang tawar.

Suami : Saya yang membeli tembikai itu di pasar.
Isteri   : Ya, saya tahu.
Suami : Awak rasa, semasa saya membeli tembikai di pasar tadi, saya ingin tembikai yang manis atau tawar?
Isteri   : Tentu awak mahu yang manis.
Suami : Penjual buah-buahan yang menjual tembikai ini mahu menjual tembikai yang manis atau yang tawar?
Isteri   : Tentulah dia mahu menjual yang manis.
Suami : Ketika pekebun menanam buah tembikai ini dulu, dia harapkan yang manis atau yang tawar?
Isteri   : Sudah pasti dia harapkan buah yang manis!
Suami : Ketika awak membelah buah tembikai ini tadi, awak membayangkan tembikai ini manis atau tawar?
Isteri   : Sudah tentu saya ingin yang manis, tetapi apa kaitan dengan pertanyaan ini?
Suami : Semua orang ingin yang manis. Jadi, semasa awak merungut marah-marah tadi, awak marahkan siapa? Marahkan saya yang membeli, penjual yang menjual, pekebun yang menanam, diri awak sendiri yang   membelah, atau Allah yang menentukan rasa tawar itu?

Adab ketika makan ialah jangan sesekali mempertikaikan rasa makanan tersebut. Jika tidak suka, tinggalkan kerana rezeki kita semua di tentukan oleh Allah sama ada sedap atau tidak makanan tersebut.



Nota kaki : Belajarlah bersyukur dengan nikmat dan rezeki yang diturunkan walaupun rezeki tersebut hanya sebesar kuman.

No comments: