1 August 2011

MIMPI vs REALITI

Assalamualaikum...

     Mimpi dan realiti. Dua perkara yang berbeza. Mimpi dialami sewaktu tidur, manakala realiti kita jalani sewaktu sedar.Mana satu yang sesuai untuk dijadikan panduan? Mimpi atau realiti. Sudah terang lagi bersuluh, mimpi hanyalah sekadar mainan tidur dan pastinya akan lenyap sama sekali pabila sedar. Namun, realiti merupakan pahit, getir kehidupan yang terpaksa kita lalui seadanya sebagai manusia.

     Tapi ramai antara kita yang sering hanyut dibuai mimpi. Hanyut dalam khayalan dan bisikan syaitan. Terpedaya dengan mimpi yang kononnya manis dan katanya indah namun dusta semata-mata kerana mimpi adalah MAINAN TIDUR. Sedarlah bahawa realiti sekarang yang harus kita tempuh. Realiti masyarakat yang semakin lupa diri dan lupa daratan terutamanya dalam kalangan remaja.

     Semakin ramai yang terjebak dengan dadah, kelab-kelab, seks bebas tanpa batasan, lumba haram, judi, dan sebagainya. Atas sebab apa mereka jadi sedemikian rupa? Tak lain dan tak bukan, tentulah kerana mereka terlalu asyik dengan mimpi 'indah' mereka hingga tanpa sedar mereka telah tergelincir ke kancah maksiat. Di mana silapnya? Tepuk dada, tanya minda.

Nota kaki : Mimpi tak seindah realiti walau betapa pahit pun ia...

No comments: