17 August 2011

Awak tension? Saya lagi tension!

Assalamualaikum...

     Anda pernah rasa tertekan? Anda pernah rasa putus asa? Apabila anda berperasaan demikian, apakah yang anda lakukan? Lepaskan kemarahan kepada orang sekeliling. Adakah anda berasa puas selepas berbuat demikian? Jika anda katakan YA, itu bermakna anda telah terlalu mengikut nafsu.

     Seringkali kita merasa kitalah yang paling teruk dugaannya. Kitalah yang paling hebat tekanannya, dan kitalah orang yang paling sibuk di dunia. Tapi, pernahkah anda fikir bahawa masih terdapat orang yang lebih pedih jalan hidupnya, lebih dahsyat tekanannya, dan lebih padat jadualnya?

Kita sepatutnya bersyukur kerana masih mampu bernafas walaupun menerima dugaan yang sangat teruk, mengalami tekanan yang sangat hebat, dan tiada masa rehat. Ini menunjukkan bahawa kita masih mampu menghadapi segala kesusahan tersebut. Allah tidak mungkin akan menurunkan sesuatu kesusahan yang melebihi batas kemampuan hamba-Nya.

Sebagai seorang pelajar pula, kita sepatutnya menerima tugasan dengan ikhlas. Bukanlah sibuk mengadu kerja terlalu banyak sehingga tertekan. Sesungguhnya orang yang tidak belajar dengan bersungguh-sungguh ialah orang yang tidak takutkan Allah kerana menuntut ilmu merupakan satu amanah.

     Setiap manusia telah disediakan dengan dugaan yang sama rata oleh Allah S.W.T. Maka, kita tidak seharusnya membanding-bandingkan tahap kesusahan yang kita alami dengan orang lain. Allah Maha Adil. Oleh itu, bersabarlah dengan setiap dugaan dan cabaran kerana di akhirnya pasti akan ada kemanisan yang menanti. InsyaAllah...

Nota kaki : Allah menurunkan kesusahan untuk menguji tahap kesabaran hamba-Nya...

1 comment:

vendoline said...

singgah, komen and follow :)
dah jadi tabiat manusia mengeluh dengan setiap ujian