14 September 2011

Selami kehidupan di asrama

Assalamualaikum...


P R O L O G

....bising la...xboleh tidur. Korang! Selipar tu susun boleh tak? Dah malam-malam pun bising lagi. Tak tau ke orang nak tidur ke, nak study ke... Diorang ni, dah tau pinjam tak tau pulang la... Kalau tak bagi kata kita kedekut... bkas ni knape buang kat sini? Nanti semut kang bising pulak..tensionnye!

___________________________________________________

Baik. Ceritanya sekarang, saya nak bagi tips sikit macam mana nak sesuaikan diri dengan kehidupan di asrama yang penuh dengan segala macam ragam manusia.

Sabar. Yang ni memang haruslah kan. Mana mungkin orang yang tak tau sabar boleh tahan duduk di asrama. Kalau ada yang bergurau dengan gurauan yang agak menusuk kalbu, silalah sabar, sabar, dan sabar. Seperti kata ahli dorm saya, "Tak boleh bergurau, sila duduk hutan". FAHAM?

Ikut rentak kawan-kawan. Maksud saya, just follow them. Kalau mereka bising, silalah bising sama, kalau mereka senyap, silalah senyap. Unless, you memang tak kisah apa kata orang. Macam saya. Haha~ Saya sangat tidak mementingkan apa kata orang tentang diri saya. Yang penting saya happy. Tapi bukanlah bermakna saya tak jaga hati orang. Kalau rasa di rumah kurang perhatian daripada keluarga, apa kata kalau ambil peluang masa bersama dengan rakan-rakan untuk bergelak ketawa, bersuka ria. ;)

Sharing is caring. Kalau dah namanya tinggal di asrama, hostel, haruslah kena kongsi harta benda. Itu pun kalau terdesak. Janganlah jadi kedekut sebab perangai kedekut sangat menjengkelkan. Bukanlah maksud saya semua harta benda. Tapi takkan la setakat roti dua tiga keping pun tak boleh kongsi? Apalah salahnya kalau pelawa ahli-ahli dorm makan sama-sama. Mustahillah mereka nak makan lebih daripada tuan punya makanan kan? So, tepuk dada, tanya kawan sebelah, "Aku ni menjengkelkan tak?". ;p

Elakkan teguran dan bebelan yang tidak ketahuan hala tuju. Hah! Yang ni pastilah sesuatu yang amat merimaskan. Rasanya tak perlulah membebel kalau setakat nak bagitau benda remeh macam ikan sangat banyak tulang, so tak suka makan. Jangan buang bekas air kat dalam bakul sampah kerana dikhuatiri semut. Semut pun tau yang di buang tu haruslah air batu yang dah disedut rasa manisnya. Makanya, kebarangkalian untuk semut menginap amatlah ciput. Rasanya yang membuang tu pun budak dorm tu yang taw beza benda yang patut atau pun tak. So, adakah perlu bebelan sedemikian? Duduk atas katil, fikir diam-diam ok.

Elakkan perangai mementingkan diri. Sangat perlu dielakkan. Kenapa? Cuba fikir sejenak. Kalau anda biasa tidur jam 11, wajar atau tak orang lain perlu ikut tabiat anda yang tidur awal tu? Kalau dah namanya pelajar asrama, (bukan pelajar sekolah) mustahillah mereka akan tidur seawal jam 11malam. Paling awal pun mungkin jam 12. Dan anda yang tidur awal, adakah wajar untuk anda marah-marah jika bilik bising dan terang benderang? Jika ya, berikan sebab dan alasan yang munasabah dan jika tidak, sila ubah perangai anda. Kalau tak tahan dengan lampu yang terang  benderang tu, apa gunanya selimut setebal alam dan bantal berbiji-biji tu? Tutup muka, habis cerita. Kalau tak tahan dengan rasa panas kesan daripada lampu yang terang benderang, apa guna kipas kat hujung kaki? Buka kuat-kuat, peluk je kipas tu masa tidur. Mesti sejuk sampai pagi. :)

Saya bukan nak mencari salah sesiapa, tapi kalau ada yang terasa, "siapa makan cili, dia lah yang terasa pedas". Betul tak? Rasanya kalau tak puas hati, just bagitau. Kalau nak marah, luahkan je and habiskan masa tu juga rasa marah tu. Rasanya tak perlulah sampai naik status di laman sosial tentang amannya bilik tanpa kehadiran ahli bilik yang lain, dan tentang ketidakstabilan emosi dan lagi untuk menenangkan perasaan sendiri. Walaupun agak berkalis, tapi haruslah berkaitan dengan situasi semasa. Kalau tak, tak mungkinlah nak update status sedemikian.

So, sesiapa yang rasa sangat tertekan dengan situasi di asrama, silalah sedar bahawa anda tinggal di HOSTEL yang berkongsi bilik dengan ramai orang dan bukannya HOTEL untuk anda buat sesuka hati  tanpa fikirkan orang lain. Saya tau akan ada yang terasa hati, tapi mungkin ni merupakan salah satu medium untuk saya luahkan rasa tidak puas hati sebelum tahap kesabaran merundum ke tangga paling bawah. Diharapkan sesiapa yang berkenaan dapatlah merubah pemikiran dan menyelami kehidupan sebenar di asrama. Mungkin anda rasa rakan sebilik anda sekarang amat teruk, tapi adakah anda pernah terfikir bahawa dengan kelakuan anda yang aneh-aneh tu, tak mustahil anda akan dapat rakan dorm baru yang mungkin lebih teruk lagi?

Kalau mereka semua boleh sekepala kenapa anda mesti bawa haluan sendiri? Haruslah sama-sama susah dan senang. Barulah namanya roomate. Bukannya mereka keluar, kita masuk, mereka masuk, kita keluar, mereka bangun kita tidur, mereka tidur kita bangun, mereka solat kita tengok movie, mereka tengok movie kita baru nak solat. Tak ke songsang namanya tu? Haha! Baik! Dah cukuplah tu.

::Gambar hiasan::

Nota kaki : Maaf kalau ada yang terasa. Segala yang buruk datang dari kesilapan saya sendiri. Bukan niat nak menyindir, tapi sekadar memberi peringatan sebagai persediaan untuk mengharungi beberapa semester lagi di asrama. Just follow the wind bukan bermaksud anda umpama lembu di cucuk hidung, tapi untuk memberi keselesaan kepada diri sendiri. Fikir-fikirkanlah...=)

::Gambar hiasan::

4 comments:

aufa said...

terbaek la .. huhu sape la yg terasa kan nanty .. kih2

vendoline said...

syok blaja kat uitm kan.ehhe ramai kengkawan malay
hurmmm pning bace tulisan

Amirah Marliza said...

hehe memng saja bg org pening... lain kli saya tukar ye:)

Amirah Marliza said...

aufa..hahah! WAIT N C..