28 September 2011

Rancang kematian?

Assalamualaikum...

"Orang yang bijak ialah orang yang merancang kematiannya."

Rancang kematian? Dengan apa? Pistol? Parang? Senapang gajah? Atau terjun bangunan? Minum racun? Haish! Memang tak lah! Maksudnya di sini...---> Merancang kematian supaya mati dalam kebaikan dan tidak membiarkan kehidupan berjalan begitu sahaja tanpa berusaha untuk mengisi dengan kebaikan. Jadinya, nanti ringanlah sikit azab di akhirat... InsyaAllah~

     Hidup dan mati ialah dua perkara yang JAUH berbeza. Sebab? Ketika kita masih hidup, kita boleh melakukan pelbagai perkara. Kita boleh melompat, berlari, menyanyi, makan, minum, berdating...ops! Dan yang paling penting, kita masih boleh bertaubat dan melakukan amal kebaikan.

Sebaliknya...

     ...mati pula ialah penutup dan pemutus segala-galanya, termasuklah telefon mudah alih yang canggih berteknologi nano, laptop apple, emas dan harta setinggi gunung Tahan, dan tak terkecuali juga suami sekacak dan sebaik Seth Tan dan isteri secantik, semanis Nora Elena. =P Mati memutuskan hubungan kita dengan keluarga, mati menghentikan kita daripada amal-amal kita, mati menutup pintu taubat kita, dan mati menutup ruang untuk kita membetulkan segala salah silap serta menambah amal kita. Mati akan melontarkan kita ke satu alam; alam kubur, satu persinggahan, sebelum kita dibawa berkumpul di Padang Mahsyar dan dihitung dengan Mizan Allah.

:: Gambar Hiasan ::

Hanya 3 perkara di dunia yang masih kekal berhubung dengan kita selepas mati :
  • Sedekah jariah yang kita lakukan, seperti membuat masjid, jalan raya, sekolah, dan sebagainya yang bermanfaat.
  • Ilmu yang bermanfaat yang kita sebarkan dan ajarkan kepada orang lain, dan ilmu tersebut masih diamalkan.
  • Doa daripada anak-anak yang soleh.
Tiga amal ini akan terus memberatkan amal kita, walaupun kita telah mati. Selagi tiga benda ini berjalan, kita akan mendapat pahala seperti kita beramal ketika masih hidup. 

Ada pujangga berkata :

"Kehidupan ini ibarat musafir yang berteduh sebentar di bawah sebatang pokok, apabila letihnya hilang, dia akan meneruskan perjalanannya."

Hidup ini sebentar, mati itu juga sebentar. Mati lebih pendek masanya daripada hidup. Tetapi, kehidupan selepas mati itulah yang kita mahukan. Sebab itulah mati perlu dipandang berat. Kematian ada dua jenis:
  • Husnul Khatimah (penamat yang baik)
  • Su'ul Khatimah (penamat yang buruk)
Mati secara Husnul Khatimah ialah mati dalam keadaan beriman kepada Allah, dengan kehidupan yang Amal Ma'ruf, Nahi Munkar. Manakala mati secara Su'ul Khatimah pula ialah mati dalam keadaan ingkar kepada Allah, dengan kehidupan yang ingkar kepada perintah Allah dan melakukan larangan Allah.

Mati bagaimana yang anda mahukan? Hidup itu memang, tetapi mati itu pasti!

Nota kaki : DaripadaNya kita datang dan kepadaNya jugalah kita kembali ;)

:: Gambar Hiasan ~abaikan makhluk yang tersenyum tu;P ::


No comments: