16 September 2011

Makin bayar, makin bertambah??



Assalamualaikum...




Ali mahu beli sepasang kasut berharga RM97 tapi tiada duit. Ali pinjam duit ibu RM50 , dan ayah RM50. Sekarang Ali ada RM100. Ali beli kasut itu dan baki duit Ali ada RM3. Ali pulangkan RM1 pada ibu dan RM1 pada ayahnya. Sekarang hutang Ali dengan ibu dan ayah RM49. Dalam tangan Ali tinggal RM1. Masalahnya RM49 + 49 = RM98. campur RM1 dalam tangan Ali jadi RM99. Mana RM1 lagi?




__________________________________________________




Baiklah. Kali ni, saya nak ajak anda semua selesaikan masalah matematik ni. Memandangkan masalah yang boleh dianggap teka-teki ni dah lama saya dengar. Dah lama keluar. Sampai dah kecoh-kecoh, dah senyap, dan dah kecoh semula. Oleh itu, marilah kita sama-sama selesaikan supaya tiada lagi kekecohan dan kekeliruan di masa akan datang.




Sebelum ni, saya pun agak keliru dengan permasalahan ni. Agak rumit juga nak diselesaikan. Tapi bila difikirkan dengan tenang (cewah!) akhirnya saya rasa saya dapat selesaikan masalah ni. Sebenarnya tak adalah rumit sangat pun. Cuma nak tengok tahap kepekaan kita je. Tak percaya? Jom baca sambil kerah otak untuk berfikir.




Kasut = RM97




Hutang dengan ibu = RM50




Hutang dengan ayah = RM50




Jumlah hutang =RM100




Beli kasut : RM100 - RM97

Baki : RM3




Penyelesaian kepada baki yang RM3 :




Situasi PERTAMA -----> Ali ambik RM3 lalu simpan ke dalam poket atau tabung lalu berkata kepada ibu dan ayahnya, "Ibu, ayah, hutang Ali yang RM50 setiap sorang tu, nanti Ali bayar ye?"




Situasi KEDUA -----> Ali guna duit Ibu sebanyak RM50, dan duit ayah RM47 lalu berkata kepada ibu dan ayahnya, "Ayah, Ali bayar RM3 dulu ye. Bakinya Ali bayar kemudian. Ibu, ibu punya duit nanti Ali bayar ye."




*******************************************************************************




Ok STOP. Itu kalau masalahnya adalah RM3. Tetapi, masalah sebenar ialah, RM49 + 49 = RM98. campur RM1 dalam tangan Ali jadi RM99. Mana RM1 lagi?




Mana RM1?




Baiklah. Mari kita fikir baik-baik. Konsep membayar hutang ialah, MAKIN BAYAR MAKIN KURANG. So, kenapa masih mahu tambahkan RM98 menjadi RM99, sedangkan Ali membayar hutang. Sepatutnya di tolak RM1 tersebut lalu menjadi RM97. Dan RM97 itu ialah harga kasut pembelian Ali.




Satu perkara yang mustahil untuk Ali lakukan ialah membayar sama rata hutangnya dengan menggunakan baki RM3 tersebut tanpa ada nilai SEN. Kecualilah Ali bayar RM1.50 kepada ibu, dan RM1.50 kepada ayah. So, tiada seSEN pun yang tinggal pada Ali.




Hutang dengan ibu = RM50 - RM1.50

= RM48.50




Hutang dengan ayah = RM50 - RM1.50

= RM48.50




Baki hutang = RM48.50 + RM48.50

= RM97 (harga kasut pembelian Ali)










Ok! DONE =)




Nota Kaki : Semua masalah pasti ada jalan penyelesaian. Mungkin ada penerangan yang lebih mudah? Kongsi-kongsikanlah... :)

2 comments:

Pendamba Mawar said...

fuh cam tu..ok got it..:)) seperti ada sesuatu yang cuba disampaikan disebalik entri ini..nice..:))

Amirah Marliza said...

haha! ape yg sesuatu nye?