9 May 2012

Dera

Assalamualaikum...


Zaman sekarang ni, kes penderaan semakin menjadi-jadi. Dera bayi, dera budak, dera anak, dera isteri. macam-macam la. tapi yang selalu kita dengar ialah pengasuh dera anak majikan. 

bagi saya, orang yang mendera-dera ni sangat lah tidak berperasaan. hanya orang gila kot yang tergamak nak mendera budak. seriously. sangatlah kejam apabila budak yang tak tau apa-apa tu di dera, di pukul. sangat kejam. ye. saya akui saya juga kejam, tetapi hanya terhadap nyamuk-nyamuk dan semut-semut yang kejam terhadap saya. dengan baby saya sangat mesra. hewhew!

baru tadi tengok video penderaan terhadap baby. ada ke patut dia pegi belasah baby tuh dengan bantal busuk dia (rekaan). yela. even pukul dengan bantal je pon, tapi kalau dah pukul dengan penuh perasaan marah siap bunyi pelapak pelepuk, kat baby, kau orang rasa sakit tak? ada adik kecik? cuba lah try. haha! mau kau pulak yang kene pelangkung dengan mama kesayangan.

normallah kalau baby menangis. nama pun baby. alangkah kita pun menangis kalau sakit, ni kan pulak baby. kalau rasa nak pukul baby, cuba fikir, masa kecik dulu, kita pon melalak jugak. tak adil lah untuk baby tu. mesti dia trauma nanti. kesian..tsk tsk! 

eh saya bukan nak membebel. saya cuma bagi pendapat. kalau menurut korang pulak, apa korang fikir pasal kes-kes dera ni. mesti geram kan? kalau tak rasa marah atau geram, saya rasa korang patut buat check up tahap kewarasan. hikhik! 


baby sangat comel! kenapa ada yang sanggup dera budak-budak dan baby-baby? kalau tak nak bagi je saya. nanti saya hantarkan kat umah kebajikan. hehe! yela. saya pon masih di bawah tanggungan, macam mana nak jaga baby. hihi!

Nota kaki: bersyukurlah dikurniakan anak. anak adalah anugerah daripada Allah. amanah Allah. peliharalah dan asuhlah sebaiknya.

No comments: