14 May 2012

Budak hilang di sangka lari

Assalamualaikum...



Alkisah masa semester 4. saya dan kawan-kawan terpisah terabur terbalik kod kerana dorm dirombak lagi ikut abjad. maknanya kalau A, semua yang nama mula huruf A akan dikumpul jadi 1 dorm. dan dorm saya ramai AMIRAH. 

alkisahlah lagi, kami ni memang jenis kalau tak de kawan 1 dorm maka mogok 5 hari 5 malam. jadi terabur lah lagi dorm tu kerana berlaku pertukaran ahli dorm. kau naik atas, aku turun bawah. kau dok katil tu, aku dok katil sana, ha kau kat sini, aku dok sana ok? begitulah serba sedikit suasana di tempat kejadian.

beberapa minggu lepas semester bermula, hilang sudah kata-kata, ura-ura nak tukar dorm kerana dah boleh terima kenyataan, jodoh setakat semester 3 sahaja ;). selepas beberapa minggu tu jugak maka masuklah sorang budak baru dalam dorm kami. penuh sudah dorm kami. 

baru-baru dia masuk, kami semua dok kata-kata dia sombong lah, tak pandai campur lah, pelik pon ada. yela, baru hari 1st masuk dah hilang. Hilang? ni ceghitenye....

Masa tu ujung minggu. maka ramai yang balik rumah. biasalah anak mami. tinggallah kami (saya dan sorang kawan) berdua terkontang-kanting. sebenarnya bertiga tapi yang sorang dok bertapa dorm atas. malam yang sunyi sepi tu, kawan saya tidur lah kat katil dia. saya tidur katil junior sebab katil saya kat atas. malas panjat doubledeker.

saya terdengar ade orang panggil "mira". saya diam. eh sat gi ade lagi terdengar. "mira". saya bangun, tapi tak menyahut. saya cuma pergi kat katil si kawan sebab ingat dia takut. langsung lupa lutut sendiri yang terketaq-ketaq. saya suluh muka dia guna henpon cikai. nonrespond. saya pon just fikir dia mengigau. terus lincah balik katil, amik selimut selubung bagai terus buat-buat dah mimpi. masa tu dengar ada orang ketuk pintu. saya anggap tu mimpi. haha!

esoknye...

bangun pagi-pagi pegi mandi nak studi. macam rajin je kan. balik daripada toilet tengok ade lecturer. kalau kat asrama sekolah orang panggil warden. kat kolej tak tau lah ape. lupe. haha! dia tengah soal siasat kawan saya. mana budak yang baru masuk. kenapa tak balik lagi. eh puan. manalah kitorang tau. kitorang tak sempat kenal-kenal dia dah keluar. dengan untie dia ok. bukan hilang. eh, tapi kenapa? kami terbingung di situ.

rupanya, malamtu kecoh pasal budak hilang. ye budak kolej hilang. tapi bukan sebab lari dan takde kaitan pon dengan budak dorm kami yang baru masuk tuh. budak yang hilang tu dikatakan suka merayau sorang-sorang tengah-tengah malam. merayau pun kat blok tu jugak. sleepwalking mungkin. 

la..kecoh bebenor nye pon... maka timbullah bermacam spekulasi di situ. saya teringat suara malam tu. tanya si kawan. dia cakap dia tido dah tak menyedar dan dia tak pernah mengigau. so? *faint! ye sampai sekarang saya tak tau siapa budaknya. begitulah kisahnye. dah habis pendek la ni rasanya. dulu masa sekolah tak suka buat ringkasan. hewhew!

nilah budak yang di sangka hilang. eh dia lah jugak budak yang panggil saya kak mar. wow! terasa howTT! T_T


Nota kaki: jangan bertindak melulu sebelum siasat apa yang berlaku.

No comments: