7 April 2012

Pengakuan.

Assalamualaikum...



Dua orang kat atas ni ialah mak dan ayah saya...=) dan mereka dah pun meninggal dunia...;) Kepada kawan-kawan yang curious nak tau pasal parents saya, nah baca. 

Bukan niat saya nak sembunyikan atau menidakkan takdir. Tapi pada saya, benda ni tak penting pun untuk di ceritakan. Kalau pun ada yang terlajak tanya or terlajak cakap apa-apa pasal mereka, seriously, I never mind...as long as korang tak say sorry. Sorry tu buat orang rasa macam...err..sedihnya! Hah! Macam tu lah lebih kurang. So, kalau nak tanya, just tanya. Tak payah nak kalis-kalis say sorry dulu bagai. 

Mereka meninggal dunia masa umur saya 7 tahun. Kalau tak silap masa tahun 1998, 25 Mei. Almost 14 years. Sebab? Kemalangan. Van vs lori. Masa tu, nyaris saya dengan abang nak ikut. Kalau kami ikut, mesti korang tak kenal saya kan? Haha~ Tipu lah kalau tak sedih. Masa tu yang pasti saya tak nangis sebab saya ingat tu macam lakonan dalam tv tu. Memang otak drama masa tu. 

Biasanya balik sekolah, saya akan tanya kat abang. Macam teka teki la konon. 

Aku: Abang Z! Cuba teka mak ngan abah pegi mana?
Abang: Meniaga.
Aku: Betul!!! Terer la...mana tau?
Abang: -,- Hari-hari soalan sama.

Fine! Tapi maghrib tu, jiran sebelah rumah tetiba ajak kitorang semua: saya, abang, dan nenek, naik kereta dia. Saya pun dengan suka hati ikut. Ingat lagi, jiran saya sibuk cakap kat saya, jangan nangis. Saya tanya nak pegi mana, dia cakap hospital. Owh. Sampai hospital saya dan abang di heret masuk ke dalam bilik kecemasan. Saya tengok ada mak saya. Dengan wayar sana sini. Darah kat hidung, telinga. Abang dah nangis-nangis. Tapi saya tak nangis sebab saya konfiden je tu salah satu babak dalam tv. Dalam hati saya cakap, nanti mesti mak bangun. Sejak bila ntah jadi pelakon. Berlakon sakit bagai. Lepas tu kami di bawa pulak ke 1 bilik yang penuh dengan peti. Ada abah. Pon saya pelik. Kenapa duduk dalam peti tu. Dah tak sempat ke nak balik tidur kat rumah... Nenek masa tu saya tengok dah nangis jugak. Peluk bajuk mak. Haish! Serius tak faham masa tu. 

Saya diam je sampai kat rumah. Kat rumah abang nagis lagi. Saya cakap, woi sembahyang la. Nanti mak dengan abah marah kalau tak sembahyang. Nangis je dari tadi! Malam tu mak dengan abah tak balik. Berlakon la tu. 

Esoknya, masa main masak-masak kat belakang rumah, saya tengok sedara-mara ramai yang datang. Lagi lah saya pelik sebab setahu saya, tak de pon kenduri kawen. Ucu pon lambat lagi nak kawen. Tiba-tiba saya nampak orang usung mayat naik kat rumah. Ada 2. Makcik saya pun panggil saya. Dia tanya, tak nak tengok mak dengan abah? Saya cakap la saya dah tengok semalam. Buat apa tengok banyak kali... then sambung main...hinanye xde perasaan! haha! 

Tak lama lepas tu, diorang ajak saya pergi kubur. Abang nangis-nangis tak nak ikut. Saya dengan muka tak berperasaan terus je menonong ikut. Masa kat kubur saya tengok orang tu semua tanam mak dengan abah kat kubur. Fine. Masa tu baru la air mata nak menitik. Hujan jugak masa tu. 1st time nangis sebab mak dan abah. Saya rasa sebenarnya saya dah tau dari dekat hospital yang mak abah saya dah tak de.Ramai dah bagi tau, mak dengan abah dah tak de. Tapi masa tu cuba jugak nafikan selagi tak nampak diorang kena tanam. Sebab ape? Sebab saya nak sangat tunjuk result exam pertengahan tahun darjah 1 masa tu kat diorang. Diorang janji nak bagi hadiah kalau dapat no 1, 2, 3. Saya no 2. Memang terbaik lah 'hadiah' ni! Exam akhir tahun no 11! haha!

Lepas tu hidup kembali normal. Stay dengan nenek yang dipanggil atok. Sampai lah masa sem 2 dekat UiTM, atok pon meninggal. Depan mata. Sebab jatuh dekat bilik air. Pon saya tak nangis, sebab masa tu raya haji. ;) Saya ni tabah sebenarnya. Haha! Dan sekarang saya masih lagi menjalani kehidupan normal bersama my only abang dan family pakcik yang caring. Abang saya pon semakin caring. Mesti sebab kesian kat adik dia yang kurang kasih sayang ni. Ceit! 

Nota kaki: Percayalah kawan-kawan, sebuah kehilangan yang besar akan membuat korang menjalani kehidupan dengan lebih tabah. Tak salah mengenang orang yang dah tak de, meratapi tu yang salah. ;)

5 comments:

vendoline said...

tragic la citer ni...mmg nanes kot klau dh paham

Amirah Marliza said...

agak la..hehe~

siti amirah mahaydin said...

awk mmg kuat! -Mama-

.:MrS cHerRy:. said...

babe..ko sgt tabah..

Amirah Marliza said...

alhamdulillah.. thnx mama, thnx maimon!